Home » Voeding » Macro nutriënten » Het vet

Het vet:

 

Vetten oftewel lipiden worden verdeeld in onverzadigd en verzadigd. Hoe je ze dan ook indeelt, een leven zonder is ONMOGELIJK. Dus vetvrij eten is het domste wat je kan doen. Het brein bestaat op zichzelf al voor bijna 60% uit vetten.

 

Uit het voedingscentrum vertaald:

 

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vetten.aspx

 

Er is heel veel gaande omtrent vetten. Eigenlijk heb je ze allemaal nodig om een goede vettenmetabolisme te hebben en nou komt het! Je hebt geen transvetten nodig of vetten die afkomstig zijn en/of ingewonnen door methodieken waarbij deze door ingewikkelde processen/omzettingen verkregen zijn. Hoe simpeler deze wordt verkregen, hoe beter het voor je is.

 

Het lichaam komt op 2 manieren aan vetten, namelijk:

5% exogeen (via voeding)

95% endogeen (zelf aangemaakt door lever, darmen, testes)

 

 

Vetten zijn belangrijke voor:

Cellen, organen, isolatie (lichaamstemperatuur), energiereserve, vloeibaarheid van het bloed, voor een normale groei, hormoonsysteem, afweersysteem, gezonde zenuwstelsel en voor de aanmaak van vitamine D.

Nikola Tesla zei ooit eens, dat als we ooit eens de kracht van de nummers 3, 6 en 9 ontrafelen, dat we alle geheimen van het universum zullen ontdekken. Nou ben ik geen wiskundig onderlegd persoon, maar dit geldt ongetwijfeld ook voor de omega vetten 3, 6 en 9.

 

Onverzadigde vetzuren:

 

Omega 3 vetzuren;

 

Één van de belangrijkste onderdelen van deze vorm van vetzuren is het alfa-linoleenzuur (ALA), gevonden o.a. in de plantaardig lijnzaadolie en verder de EPH en DHA, die voornamelijk voorkomen in vis. Cholesterolverlagend, dun houden van het bloed en bloeddrukverlagend werken.

Zonder deze vetten is er geen normale groei, geen goed werkend hormonaal systeem, geen goede afweer, geen gezond bloed geen gezonde bloedvaten of zenuwstelsel mogelijk.

 

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx

 

Omega 6 vetzuren;

 

CLA (conjugated linoleic acid) te vinden in o.a. sesamzaad, noten, granen, zonnebloemolie, vlees en zuivelproducten. Linolzuur (CLA) wordt als essentieel vetzuur gezien, dit omdat het lichaam deze niet zelf aan kan maken en deze door voeding binnen moet krijgen. Behalve een cholesterol verlangde effect is dit vetzuur belangrijk in het voorkomen van hart- en vaatziektes. Verder zijn gamma-linoleenzuur, ook wel GLA genoemd gevonden in teunisbloemolie, zonnebloemolie enz. en arachidonzuur (AA), het laatste kan het lichaam aanmaken uit linolzuur.

 

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-6.aspx

 

Omega 9 vetzuren;

 

Deze niet essentiële onverzadigde vetzuur is vooral te vinden in olijfolie (omdat er veel oliezuur in zit) rijstolie en arachideolie, verder komt het voor in noten, dierlijke producten en oliën uit noten gewonnen . 3 en 6 vetzuren vallen onder de meervoudig onverzadigd vetzuren, 9 integendeel hoort tot de enkelvoudig onverzadigd vetzuren.

 

Bronnen van omega 9:

https://www.ahealthylife.nl/de-top-10-voedingsmiddelen-met-de-meeste-omega-9/

 

Vetten worden verder verdeeld in drie groepen te weten;

*Triglyceriden; verzadigde en onverzadigde vetten

*Sterolen; Waar cholesterol deel van uitmaakt

*Fosfolipiden; waarvan lecithine een voorbeeld is (eigeel zo rauw mogelijk).

 

Verzadigde vetzuren:

Verzadigde vetten zijn op kamertemperatuur vast van vorm, enkele voorbeelden zijn:

Palmolie, Stearinezuur (dierlijk vet) en kokosolie. Verzadigde vetten hebben specifieke functies in het lichaam te weten:

*Bescherming van organen

*Lichaamswarmte

*Energiereserve

*Maken van cholesterol in de lever.

 

Cholesterol uitgelegd:

Er zijn een tig aantal soorten cholesterol, maar omdat het anders te ingewikkeld wordt, hou ik het simpel. Omdat vetten niet oplosbaar zijn in water, worden deze stoffen in het bloed vervoerd met behulp van lipoproteïnen. Dit zijn eiwitten die de mogelijkheid hebben vetten op te nemen en zo te verplaatsen via het bloed. We hebben low density lipoproteïnen (LDL cholesterol) en de high density lipoproteïnen (HDL cholesterol). Dit gaat dus over de dichtheid van het vervoereiwit hoog (HDL) en laag (LDL).

Volgens geleerden vervoert LDL cholesterol vanaf de lever naar alle delen van het lichaam, waar het door de cellen wordt gebruikt en daarom wordt het de “slecht cholesterol”genoemd(????WTF), dit alles omdat het zich kan afzetten in aderen. HDL transporteert cholesterol via de slagaderen en weefsels weer naar de lever. In de lever wordt het omgezet in galzout, dat nodig is bij de vetvertering. Met de galvloeistof wordt het in de darmen uitgescheiden en verlaat voor een deel met de ontlasting het lichaam, een ander deel wordt weer opgenomen. HDL cholesterol wordt daarom ook wel “goed cholesterol”genoemd. (dit is wat boeken vertellen)

 

Nou ben ik een mens die bij alles zich afvraagt of het klopt. Laat mij voorop stellen dat ik geen dokter ben en de ambitie ook niet heb om er één te worden. Als je een beetje verder zoekt en je weer afvraagt of een stelling klopt of niet klopt, zijn we een stuk verder. Ik kwam een cardioloog tegen met de naam Jack Wolfson, die verdomd harde stellingen de lucht in gooit en als je het aan mij vraagt, hoor ik niets geks. In zijn boek “The paleo cardiologist”- The naturel way to heart health, legt hij dan uit hoe het cholesterol metabolisme werkt, hij is immers een dokter toch?

 

Citaten uit het boek;

Aan wie je dan ook vraagt wat cholesterol daadwerkelijk met je lichaam doet, is de kans groot dat je er een mond vol tanden voor je krijgt en antwoordloos vertrekt. Wat doet het en waarom jouw lichaam dat aanmaakt? Waarom is het aanwezig in honden, kippen, koeien en gorilla's? Als het nou heel slecht is, is mijn lichaam bij het aanmaken ervan mij een hartaanval of een beroerte aan het opwekken?

 

Cholesterol is een hydrofobe molecuul, wat betekent dat het zich niet met water mengen kan en het zich het liefst vergezelt van vet. Grotendeels wordt cholesterol door de lever geproduceerd. De lever is verantwoordelijk voor vele functies zoals detoxen, het fabriceren van eiwitten en vetten, opslag en afbreken van suikers, verteren van voedsel en (hier komt het dan) produceren van cholesterol.

 

De meest cholesterol die we tot ons nemen via voeding, wordt door het lichaam niet opgenomen, onze darmen prefereren het door de lever aangemaakt cholesterol, die naar de gal wordt overgebracht als hulp bij de verteringsproces.

 

Het hardst van alles is dan dat hormonaal gezien cholesterol erg belangrijk is, de productie van testosteron wordt gemaakt (je raadt het nooit) van cholesterol. Zonder cholesterol om de testosteron te maken, jouw libido verdwijnt en je erecties worden slapper. Mannelijk en vrouwelijk hormonen worden uit cholesterol vervaardigd. Dit is maar het topje van de ijsberg, de rest is net als succes, niet voor het oog te zien. De andere stelling is! Het lichaam maakt het zelf aan, dus het hoort in het lichaam thuis, maar dat het door omstandigheden en levensstijl gerelateerde bezigheden verstoringen ontstaan, is bekend en om maar eens weer met de deur binnen te vallen…..Alles draait om balans.

 

In de toekomst zal er meer in de vorm van blog op de site komen te staan, over alle vormen van macronutriënten.